Alerts veroorzaakt door uw scanner

Lees meer

Hoe ontstaan alerts door scannerproblemen?

Het NMVS geeft meldingen (alerts) als een medicijn mogelijk vervalst is. Een alert kan duiden op een potentiële vervalsing van het medicijn, maar wanneer instellingen van de scanner waarmee u scant niet juist zijn, ontstaat een alert ‘onterecht’. Deze onterechte alerts hinderen de werking van het NMVS. U dient uw scanner daarom correct in te stellen zodat deze de 2D-barcode goed kan lezen. Met een correct ingestelde scanner scant u geen onnodige foutmeldingen en verloopt het scanproces ook voor uzelf soepeler (geen onnodige meldingen meer van het systeem).

 

Veelvoorkomende problemen met scannerinstellingen zijn: gevoeligheid voor het aanstaan van de CapsLock-toets en het niet kunnen scannen van een witte 2D-code op een donkere achtergrond. Door een scanner juist in te stellen (configureren), lost u deze problemen op.

Hoe los ik scannerproblemen op?

Het juist instellen van scanners is voor de meeste merken/type scanners vaak eenvoudig. U kunt hiervoor de NMVO Scanner-Tools gebruiken. Deze helpen u stap voor stap met het detecteren en oplossen van de scannerproblemen. Voor veelgebruikte scanners kost het opnieuw instellen met behulp van onze tools slechts enkele minuten. Mocht u liever een IT-installatiepartij inschakelen, dan is het van belang dat de instructies uit de tools worden gevolgd door deze partij.

Hulp bij scannerproblemen

De NMVO heeft hulpmiddelen ontwikkeld om u te ondersteunen: de NMVO Scanner-Tools. De Scanner Test-Tool helpt met het detecteren van eventuele scannerproblemen en de NMVO Configuratie-Tool om hulp te bieden met juist instellen. Hieronder vindt u twee instructievideo’s over het gebruik van deze Tools. Na het opnieuw instellen van de scanner door uzelf of de IT-installatiepartij, is het altijd raadzaam om de scanner nogmaals te testen middels de NMVO Scanner Test-Tool. Zo weet u zeker dat het instellen van de scanner goed gelukt is. Mocht u (of uw IT-installatiepartij) vragen hebben of benieuwd zijn of de NMVO nog scannerproblemen vermoedt voor uw apotheek, neem dan contact op met de NMVO: apotheek@nmvo.nl.

Wat doet u als ook na opnieuw instellen, foutmeldingen blijft krijgen?

  1. U dient eerst de Scanner Test-Tool te doorlopen. Let op: het is van groot belang dat u goed controleert of u de CapsLock-toets uit- danwel aanzet, op het moment dat de tool dat vraagt: alleen dan kan de test goed worden uitgevoerd!
  2. Test alle scanners in uw apotheek en stel deze indien nodig opnieuw in. Let erop dat u ook de scanners die zeer zelden gebruikt worden test.
  3. Als u al uw scanners heeft gecontroleerd en opnieuw heeft ingesteld maar de foutmeldingen blijven, neem dan contact op met uw softwareleverancier/hardware leverancier voor hulp.
  4. Als u er met uw softwareleveranciers/hardware leverancier niet uit komt, stuur dan contact met ons op en gebruik als onderwerp ‘Scanner Test of Instellen Scanner mislukt’.

Veelvoorkomende vragen NMVO Scanner Tools / Scannerproblemen

Mijn scanner staat er niet tussen

Helaas ondersteunt de NMVO Scanner Configuratie-Tool niet ieder merk/type scanner. Toch kunt u overige 2D-scanners dusdanig instellen dat zij geschikt zijn voor accuraat FMD-scannen. U vindt op de pagina van de NMVO Scanner Configuratie-Tool meer informatie onder Instellingseisen (overige) scanners. Via de handleiding van uw merk/type scanner zijn de instellingen toe te passen. De NMVO biedt hierin geen ondersteuning en wij raden daarom aan uw IT-installatiepartij om hulp te vragen.

Nadat de scanner opnieuw is ingesteld kunt u de Scanner Test-Tool opnieuw doorlopen.

Mijn scanner scant geen codes van het scherm

Dat komt vaker voor. Zet in dat geval de helderheid van uw scherm zo hoog mogelijk. Wat ook helpt, is te ‘spelen’ met de afstand/hoek tot het scherm. Mocht u een configuratieblad niet kunnen scannen, dan kunt u dit uitprinten. Meestal lukt het scannen van papier dan alsnog.

Voor de Scanner Test-Tool is het noodzakelijk dat de scanner is aangesloten op de PC waarmee u de testen doorloopt.

Ik heb bericht van de NMVO ontvangen maar herken de meldingen niet

U heeft bericht van de NMVO ontvangen omdat uit FMD-gegevens van uw apotheek blijkt dat er scans van pakjes in kleine letters (ipv hoofdletters) worden gestuurd naar het NMVS. De NMVO kunt u voorbeelden sturen van doosjes vanuit uw apotheek waar dit probleem speelde. De meldingen hebben geen verband met dubbele afmeldingen door Central Fill of aangebroken verpakkingen.

Scans met ‘kleine letters’ ontstaan doordat de scanner gevoelig is voor het aanstaan van de CapsLock-toets. De enige juiste oplossing hiervoor door de scanner opnieuw te configureren zodat deze niet meer gevoelig is voor het aanstaan van de CapsLock-toets.

Hoe kan ik testen met een inbouwscanner?

Helaas ondersteunt de Test-Tool geen inbouwscanners. Wel zijn er configuratiebladen voor inbouwscanners. Er is een andere manier om de inbouwscanner te testen. Controleer of de inbouwscanner hetzelfde resultaat naar de PC stuurt (bij het scannen van een pakje) met de CapsLock-toets aan en met de CapsLock-toets uit.Dit doet u met de volgende stappen:

  • Scan op de aangesloten PC in ‘Kladblok’ een verpakking (medicijndoosje met minimaal 1 alfabetisch character).
  • Controleer of de inbouwscanner hetzelfde resultaat naar de PC stuurt (bij het scannen van een pakje) met de CapsLock-toets aan en met de CapsLock-toets uit.
  • BELANGRIJK: Het resultaat met de CapsLock-toets áán moet hetzelfde als met de CapsLock-toets uit.
  • Controleer of het splitsingssymbool ( | ) voorkomt in de scan in het kladblok. Dit symbool is nodig voor Pharmacom.
  • Controleer of er een automatische enter na de scan wordt meegegeven. Dus of na de scan wordt er automatisch doorgegaan naar de volgende regel.
  • Controleer of de inbouw-scanner ook inverse codes kan scannen: medicijndoosje waar de 2D-code in het wit is geprint op een donkere achtergrond.

Met bovenstaande stappen kunt u een inbouwscanner toch testen. Indien nodig, moet de inbouw scanner opnieuw geconfigueerd worden.

De scanner Test-Tool werkt niet, hoe kan ik handmatig testen?

Als u grondige problemen ervaart met de NMVO Scanner Test Tool, kunt u eventueel ook handmatig de scanner testen. Wij stellen het zeer op prijs als u deze problemen (met vermelding van soort systeem) wel bij de NMVO meldt via apotheek@nmvo.nl.

U kunt de scanner handmatig testen met behulp van de volgende stappen:

  • Scan op de aangesloten PC in ‘Kladblok’ een verpakking (medicijndoosje met minimaal 1 alfabetisch character).
  • Controleer of de inbouwscanner hetzelfde resultaat naar de PC stuurt (bij het scannen van een pakje) met de CapsLock-toets aan en met de CapsLock-toets uit.
  • BELANGRIJK: Het resultaat met de CapsLock-toets áán moet hetzelfde als met de CapsLock-toets uit.
  • Controleer of het splitsingssymbool ( | ) voorkomt in de scan in het kladblok. Dit symbool is nodig voor Pharmacom.
  • Controleer of er een automatische enter na de scan wordt meegegeven. Dus of na de scan wordt er automatisch doorgegaan naar de volgende regel.
  • Controleer of de inbouw-scanner ook inverse codes kan scannen: medicijndoosje waar de 2D-code in het wit is geprint op een donkere achtergrond.

Mochten bepaalde stappen niet succesvol zijn, neem dan contact op met uw IT-installateur en verwijs naar de instructies vanuit de NMVO.

Al mijn scanners lijken goed ingesteld, toch ziet NMVO scannerproblemen?

Wij raden u aan alle scanners grondig te testen, let hierbij vooral op het aan-/uitzetten van de CapsLock-toets. Lees de instructies op de pagina’s hiervoor goed door. Mocht de Test-Tool geen problemen detecteren, dan kunt u de scanner het beste ook nog handmatig testen.

U kan de scanner handmatig testen met behulp van de volgende stappen:

  • Scan op de aangesloten PC in ‘Kladblok’ een verpakking (medicijndoosje met minimaal 1 alfabetisch character).
  • Controleer of de inbouwscanner hetzelfde resultaat naar de PC stuurt (bij het scannen van een pakje) met de CapsLock-toets aan en met de CapsLock-toets uit.
  • BELANGRIJK: Het resultaat met de CapsLock-toets áán moet hetzelfde als met de CapsLock-toets uit.
  • Controleer of het splitsingssymbool ( | ) voorkomt in de scan in het kladblok. Dit symbool is nodig voor Pharmacom.
  • Controleer of er een automatische enter na de scan wordt meegegeven. Dus of na de scan wordt er automatisch doorgegaan naar de volgende regel.
  • Controleer of de inbouw-scanner ook inverse codes kan scannen: medicijndoosje waar de 2D-code in het wit is geprint op een donkere achtergrond.

Mochten bepaalde stappen niet succesvol zijn, dan raden wij aan de scanner opnieuw te configureren. Neem hiervoor eventueel contact op met uw IT-installateur en verwijs naar de instructies vanuit de NMVO.

Andere mogelijke verklaringen:

  • Wellicht zijn niet alle scanners getest en veroorzaakt één enkele scanner (ergens in het magazijn) de foutmeldingen.
  • Het kan zijn dat er instellingen/regels in Windows opspelen die de scanner proberen te ‘corrigeren’ als de CapsLock-toets aan staat. Het kan zijn dat deze regel is toegevoegd (door uw IT-installateur) tijdens eerdere pogingen om de scannerproblemen op te lossen.

De enige juiste methode om scannerproblemen op te lossen is door de scanner goed in te stellen.