Hulp bij FMD-foutmeldingen (alerts) door scannerproblemen

Over FMD (Falsified Medicines Directive)

Volgens de FMD-wetgeving is het voor apotheken verplicht om medicijnverpakkingen te controleren op echtheidskenmerken. Dat doen apotheken onder andere door de 2D-code (de code die lijkt op een QR-code) op de medicijnverpakking te scannen. Het Nationale Medicijnen Verificatie Systeem (NMVS) ondersteunt in deze controle door het geven van een ‘alert’, een melding, bij het vermoeden van een vervalsing. De NMVO beheert het NMVS.

Hoe ontstaan alerts door scannerproblemen?

Het NMVS geeft meldingen (alerts) als een medicijn mogelijk vervalst is. Een alert kan duiden op een potentiële vervalsing van het medicijn, maar wanneer instellingen van de scanner waarmee u scant niet juist zijn, onstaat een alert geregeld ‘onterecht’. Deze onterechte alerts hinderen de werking van het NMVS.

De scanner moet juist en robuust worden ingesteld, zodat het aantal onterechte alerts naar beneden gaat. Helaas worden momenteel nog veel alerts in het Nederlandse NMVS veroorzaakt door foutief ingestelde scanners. Veelvoorkomende problemen met de scanner zijn: gevoeligheid voor het aanstaan van de CapsLock-toets en het niet kunnen scannen van een witte 2D-code op een donkere achtergrond. Door een scanner juist in te stellen (configureren), lost u deze problemen op. Met een correct ingestelde scanner scant u geen onnodige foutmeldingen en verloopt het scannerproces soepeler.

Hoe los ik scannerproblemen op?

Het juist instellen van scanners is voor de meeste merken/type scanners vaak eenvoudig. U kunt hiervoor de de NMVO Scanner-Tools gebruiken, deze helpen u stap voor stap met het detecteren en oplossen van de scannerproblemen. Mocht u liever een IT-installatiepartij inschakelen, is het van belang dat de instructies uit de Tools worden gevolgd.

Hulp bij scannerproblemen

De NMVO heeft hulpmiddelen ontwikkeld om u te ondersteunen: de NMVO Scanner-Tools. De Scanner Test-Tool helpt met het detecteren van eventuele scannerproblemen en de NMVO Configuratie-Tool om hulp te bieden met juist instellen. Hieronder vindt u twee instructievideo’s over het gebruik van deze Tools. Na het opnieuw instellen van de scanner door uzelf of de IT-installatiepartij, is het altijd raadzaam om de scanner nogmaals te testen middels de NMVO Scanner Test-Tool. Zo weet u zeker dat het instellen van de scanner goed gelukt is. Mocht u (of uw IT-installatiepartij) vragen hebben of benieuwd zijn of de NMVO nog scannerproblemen vermoedt voor uw apotheek, neem dan contact op met de NMVO: apotheek@nmvo.nl.

De NMVO raadt u aan eerst de instructievideo’s te bekijken alvorens de Tools te gebruiken.